• Languages:
Jak dojechać?

Sprzedaż detaliczna żywności on-line

  • Home
  • Sprzedaż detaliczna żywności on-line
6 Cze

Sprzedaż detaliczna żywności on-line

Żywność przez Internet regularnie kupuje już co siódmy użytkownik tego medium w Polsce. Jest to nieco więcej niż średnia europejska – jak wykazuje raport Barometr E-shopper 2017. To całkiem sporo – zważywszy na to, że żywność to w potocznym mniemaniu produkty niesprzyjające e-zakupom.

Z badania Izby Gospodarki Elektronicznej na ponad 2100 internautach wynika, że aż 16 proc., czyli co siódmy, kupuje w Internecie produkty spożywcze regularnie. Tylko 23 proc. badanych internautów zadeklarowało, że nie robi zakupów przez Internet. Żywność on-line zdarzyło się natomiast kupić już prawie 1/3 internautów.

Osoby, które robią zakupy spożywcze w Internecie, najczęściej wybierają sklepy internetowe prowadzone przez sklepy stacjonarne (42 proc.) lub sklepy wysyłkowe (35 proc.).

W e-sklepach spożywczych, niezależnie od ich definicji, konsumenci średnio wskazują na trzy kategorie produktów. Najczęściej wybieramy napoje (34 proc.), alkohol (26 proc.) oraz ex aequo pieczywo oraz warzywa i owoce (25 proc.). Te ostatnie do niedawna były uznawane za towar, który ciężko sprzedawać w sieci ze względu na potrzebę fizycznego sprawdzenia przez konsumenta.

32 proc. spośród kupujących żywność przez Internet robi duże i planowane zakupy przeważnie raz w miesiącu, a niemal tyle samo, bo 31 proc. kupujących, kompletuje wirtualny koszyk dwa razy w miesiącu.

40 proc. kupujących w e-sklepach spożywczych mieszka w dużych miastach (powyżej 100 tys. mieszkańców). Z kolei na wsi ten sposób kupowania wybiera tylko 7 proc. badanych.

Dużą popularnością cieszą się także produkty ekologiczne, a konsumenci zwracają uwagę, że w sieci łatwiej o dostępność towarów specjalistycznych – nie tylko ekologicznych, ale i dietetycznych lub związanych z określonym rodzajem kuchni.

Najczęściej wskazywanym atutem e-zakupów żywności nie są bynajmniej niskie ceny – kojarzone zwykle z handlem elektronicznym – ale duży wybór produktów. Same zaś ceny, jako niższe niż w sklepach stacjonarnych, są przedostatnim kryterium na liście motywacji – wyprzedzającym jedynie możliwość otrzymania dostawy bezpośrednio do domu.

Wielkość sprzedaży detalicznej produktów spożywczych przez Internet to obecnie zaledwie około 0,7 proc. handlu spożywczego ogółem, ale według danych Euromonitor International średnie tempo wzrostu e-handlu spożywczego wynosi 15−20 proc. rok do roku.

Copyright © Praska Giełda Spożywcza 2016. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kropka Pod i