• Languages:
Jak dojechać?

Urządzenia cyfrowe codziennością na zakupach

  • Home
  • Urządzenia cyfrowe codziennością na...
13 Maj

Urządzenia cyfrowe codziennością na zakupach

 

Obserwujemy coraz większy wpływ technologii cyfrowych na decyzje zakupowe Polaków – także w trakcie zakupów w sklepach stacjonarnych. Obecnie trudno w tym aspekcie postawić wyraźną granicę oddzielającą świat cyfrowy od realnego – wynika z raportu firmy doradczej Deloitte.

Zdaniem autorów raportu klienci wykorzystują urządzenia elektroniczne przy blisko dwóch na trzy wizyty w sklepie. Jest to tzw. wskaźnik wpływu cyfrowego, który w Polsce kształtuje się na poziomie 60 proc. Dla przedstawicieli pokolenia Z (urodzonych w XXI wieku) i millenialsów (urodzonych po 1980 roku) jest on średnio 1,8 raza wyższy niż dla klientów starszych. Po smartfon czy laptopa sięgamy najczęściej, kupując elektronikę, ale w coraz większym zakresie również kiedy wybieramy się na zakupy spożywcze. Pod względem odwiedzalności za pomocą urządzeń elektronicznych sklepy z żywnością znajdują się wprawdzie na końcu kategorii produktowych – ale i tak wskaźnik odwiedzalności tych obiektów bądź ich produktów wynosi już około 50 proc.!

Najwięcej klientów korzysta z technologii cyfrowych przed zakupami  (74 proc.), a blisko połowa (42 proc.) w trakcie zakupów. Co trzeci klient korzysta z urządzeń zarówno przed jak i po zakupach (33 proc.). Nie ma znaczących różnic w tym zakresie pomiędzy kobietami i mężczyznami.

Użycie urządzeń elektronicznych do zakupów maleje z wiekiem klientów, przy czym najwyższy wynik wykorzystania, bo aż 71 proc., odnotowano w grupie wiekowej 18–24 lata. Dla badanych do 44 roku życia wynosi on około 60 proc. W grupie osób w wieku 45–54 lata spada do 53 proc., a wśród 65–70-latków wynosi 38 proc.

Wraz z wielkością miejscowości rośnie odsetek wizyt klientów, na których wpłynęły technologie cyfrowe. Co ciekawe – wyjątek stanowią mieszkańcy wsi, gdzie wskaźnik ten jest nieznacznie wyższy niż dla klientów z miast poniżej 20 tys. mieszkańców. Godny zauważenia jest również fakt, że klienci o najniższych dochodach osiągają wyższe wartości cyfryzacji zakupów niż osoby z dochodem od 2000 do 4000 zł.

Na etapie poszukiwania informacji i inspiracji klienci cenią w urządzeniach elektronicznych możliwość szybkiego wyszukania informacji o produktach oraz porównanie ich cen (odpowiednio 25 i 26 proc. odpowiedzi). Źródłem informacji są najczęściej strony internetowe (48 proc. klientów). Poszukiwanie inspiracji odbywa się także za pośrednictwem mediów społecznościowych (8 proc. klientów). Spośród klientów młodych (18–25 lat) z mediów społecznościowych korzysta przed zakupami przynajmniej jeden na czterech.

Polityka prywatności

Copyright © Praska Giełda Spożywcza 2016. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kropka Pod i