
Pan Zenon Daniłowski – przewodniczący rady nadzorczej Praskiej Giełdy Spożywczej, będący zarazem prezesem zarządu Makaronów Polskich – wziął udział w XVII Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach. Kongres ten jest od lat największym wydarzeniem biznesowym w Europie Centralnej, gromadzącym międzynarodowe grono tysięcy decydentów i praktyków gospodarczych.
Bezpieczeństwo żywnościowe – to temat panelu dyskusyjnego, w którym 24 kwietnia br. pan Zenon Daniłowski wystąpił na kongresie. Prowadząca dyskusję red. Paulina Piwowarek z Portalu Spożywczego podkreśliła, że zagadnienie bezpieczeństwa żywnościowego nabrało szczególnego znaczenia od czasu epidemii, a następnie po napaści zbrojnej Rosji na Ukrainę.
Zenon Daniłowski przywołał modny w ostatnich tygodniach temat polonizacji gospodarki. W jego rozumieniu oznacza ona silne wsparcie państwa dla polskich firm działających na zewnątrz kraju – głównie w ich ekspansji na rynki pozaeuropejskie. W tym kontekście zwrócił uwagę na potrzebę większej aktywności dyplomacji gospodarczej. Podał przykład dysproporcji między wysoką aktywnością turystyczną Polaków, np. na południu Europy czy w Egipcie, a wciąż słabą obecnością polskich produktów w krajach ich wypoczynkowych destynacji.
W kontekście bezpieczeństwa żywnościowego, z myślą o trudnych czasach ważną rzeczą jest odpowiedni poziom zapasów „na czarną godzinę”. Według jego wiedzy, poziom tych zapasów jest niestety niski, niedostateczny – zarówno w Polsce, jak i w Unii Europejskiej. Trzeba więc pilnie zastanowić się nad poziomem rezerw.
W odpowiedzi na pytanie, jak mądrze zdywersyfikować eksport – pan Zenon Daniłowski wskazał, że trzeba go dywersyfikować zarówno jeśli chodzi o kierunki, jak i o asortyment. Problemem są natomiast odmienne zasady, jakimi kieruje się poddany klimatycznym ograniczeniom unijnym biznes w Europie i nie podlegający tym przepisom biznes na innych kontynentach. Zasady europejskie są wprawdzie bardziej moralne, ale znacząco podnoszą koszty wytworzenia produktów i są droższe od takich samych produktów wytworzonych poza Europą. „Rodzi się więc pytanie – stwierdza Zenon Daniłowski – czy w gospodarce światowej ma być cena etyczna, uwzględniająca powinności wobec środowiska, czy cena konkurencyjna? Musimy podołać wyzwaniom globalnym w interesie Europy i Polski i musimy rozwijać sektor żywnościowy w taki sposób, żeby on był konkurencyjny. Jako kierujący dużym krajowym przedsiębiorstwem wiem, co to są koszty i skąd one się biorą… I to jest dla mnie największy problem – zaakcentował na zakończenie – jak zaoferować za granicą polski produkt z ceną konkurencyjną, bo o cenie moralnej czy etycznej nikt nie chce rozmawiać…”.
Uczestnikami panelu dyskusyjnego o bezpieczeństwie żywnościowym byli ponadto: Grzegorz Brodziak (Goodvalley Agro SA), Adam Grabowski (Grupa Polmlek), Piotr Her (Superdrob oraz LipCo Foods), Agata Kruszec (Nestlé Polska) i Józef Wiśniewski (Wipasz SA).