Rynek przekąsek w naszym kraju radzi sobie wyjątkowo dobrze w kontekście całego segmentu produktów szybko zbywalnych. Według danych NielsenIQ sprzed trzech lat, rynek ten wart był 17,6 mld złotych. W całej kategorii przeważały zdecydowanie przekąski słodkie, osiągając wartościowo prawie 72 proc. udziału w tym rynku. Pozostałe 28 proc. przypadało na przekąski słone. Główne kategorie na […]
Czytaj więcejDo roślin strączkowych należą fasola, groch, bób, soczewica, ciecierzyca i soja. Wykorzystywane są one głównie jako rośliny spożywcze. Szczególnie istotne jest to, że zawierają najwięcej białka spośród roślin uprawnych (od 17 do nawet 40 proc. suchej masy), dzięki czemu są popularnymi zamiennikami mięsa w diecie. Łączna powierzchnia upraw roślin strączkowych w Polsce wynosi prawie 350 […]
Czytaj więcejHurt Żywność i napoje bezalkoholowe w 2023 roku stanowiły w ujęciu wartościowym 12,7 proc. ogólnej sprzedaży hurtowej w Polsce. Dawało to kwotę ponad 253 miliardów złotych – jak podaje Główny Urząd Statystyczny.Wyszacowana wartość całkowitej sprzedaży hurtowej w 2023 roku w przedsiębiorstwach handlowych (w cenach bieżą¬cych) wyniosła 1998,9 mld zł i była o 15,4 proc. niższa […]
Czytaj więcejLiczba wszystkich sklepów detalicznych w Polsce wynosi 327 tysięcy – jak wyliczył GUS według stanu na koniec 2023 roku. Na jeden sklep przypada statystycznie 116 konsumentów. Łączna powierzchnia sprzedażowa tych miejsc to ponad 39 milionów metrów kwadratowych – czyli na statystycznego klienta przypada w nich więcej niż jeden metr.Wzrost powierzchni sprzedażowej – w porównaniu z […]
Czytaj więcejHerbata jest drugim (po kawie) najpopularniejszym napojem na świecie wytworzonym przez człowieka. W 2020 roku jej światowe spożycie wyniosło około 6,3 mld kg, a w 2025 roku osiągnie 7,4 mld kg. Największymi producentami herbaty są kraje Azji Południowo-Wschodniej – Chiny, Indie i Sri Lanka.Do Polski herbata trafiła za panowania króla Jana Kazimierza, jednak jej picie […]
Czytaj więcejBlisko 87 proc. Polaków sięga po kawę każdego dnia – wynika z badania agencji Kantar. Amatorzy kawy w Polsce wypijają jej średnio 2,4 filiżanki dziennie: najczęściej, bo 31 proc. pije dwie filiżanki, 30 proc. – jedną, a 22 proc. – trzy. Blisko 37 proc. badanych Polaków jest wiernych klasycznej czarnej kawie, ale większość (54 proc.) […]
Czytaj więcejLody to produkt sezonowy, którego sprzedaż rośnie najczęściej wraz ze wzrostem temperatury powietrza. To jednocześnie najszybciej rozwijająca się kategoria na rynku słodyczy – ze średnią roczną dynamiką wzrostu wartościowego na poziomie ponad 10 procent. Najwięcej lodów w Europie jest spożywanych przez Finów – 14,3 litra na głowę rocznie. Polak w ciągu roku zjada ich niespełna […]
Czytaj więcejPrzyprawy to naturalne produkty roślinne lub ich mieszanki używane do poprawienia smaku i aromatyzowania potraw. Stosowane są do tego różne części roślin, jak: owoce, nasiona, kwiaty, liście, ziela, kory, korzenie i kłącza. Przyprawy są produktami, z których korzysta głównie przemysł spożywczy, ale także wszyscy sporządzający potrawy w domu. Roczna wartość sprzedaży przypraw w Polsce jest […]
Czytaj więcejMagazyny są integralnym elementem współczesnej logistyki, pełniąc ważną funkcję w zarządzaniu przepływem towarów i surowców. Ich rola wykracza jednak poza zwykłe przechowywanie produktów – stanowią strategiczne ogniwo, które pozwala na efektywne planowanie i realizację dostaw, minimalizację kosztów oraz zapewnienie płynności operacji. W dobie rosnących oczekiwań konsumentów i coraz bardziej skomplikowanych łańcuchów dostaw, odpowiednie zarządzanie przestrzenią […]
Czytaj więcejPrzed upowszechnieniem się uprawy ziemniaka – w jadłospisie naszych przodków dominującym składnikiem codziennych posiłków obok chleba były kasze, które dla większości stanowiły podstawę pożywienia. Nawet jednak w „epoce ziemniaka” nie zapomniano o cennych wartościach odżywczych kaszy, bo była ona zalecana chorym przez lekarzy jako dieta dla polepszenia stanu zdrowia. Spośród wszystkich rodzajów kasz Polacy obecnie […]
Czytaj więcej