Polacy darzą bazary i targowiska dużym sentymentem. Te miejsca sprzedaży cieszą się sporą popularnością. Kupuje tam zdecydowana większość, bo niemal 9 na 10 Polaków – wynika z badania „Polacy na bazarach”, wykonanego dla BIG InfoMonitor na reprezentatywnej próbie 1085 dorosłych.
Raz w tygodniu bazary odwiedza blisko jedna czwarta badanych. Około 16 proc. ankietowanych robi zakupy na targowiskach nawet kilka razy w tygodniu. Połowa z nich bywa na bazarach rzadziej, a tylko 14 proc. osób nie chodzi tam wcale – czego głównym powodem jest fakt, że w ich najbliższej okolicy brakuje takiej formy sprzedaży.
Według popularnego przekonania, skłonność do robienia zakupów na straganach wyraźnie rośnie wraz z wiekiem, ale badanie klientów tego do końca nie potwierdza. Na bazarach i targowiskach co najmniej dwa do trzech razy w miesiącu jest ponad połowa ankietowanych z każdego pokolenia – również 18–24-latków czy 25–34-latków, a wśród 55–64-latków to już dwie trzecie.
Wśród klientów bazarów i targowisk jest około 73 proc. mieszkańców wielkich miast i 46 proc. mieszkających na wsi. Jeśli chodzi o regiony, to sprzedaż targowiskowa jest najbardziej popularna w województwach łódzkim i lubelskim, a najmniej popularna w województwach zachodniopomorskim, pomorskim oraz opolskim.
Bazary są miejscami sprzedaży różnych produktów, ale zdecydowaną przewagę mają tam produkty spożywcze. Z kolei z produktów spożywczych są to przede wszystkim warzywa i owoce (94 proc. wskazań). Blisko 39 proc. klientów kupuje też nabiał i pieczywo, a 27 proc. mięso i ryby. Dla 9 proc. sympatyków bazarów jest ważne, by na bazarze było miejsce sprzedaży, które specjalizuje się w żywności ekologicznej.
Około 40 proc. klientów bazarów jest przekonanych, że mniejsi sprzedawcy gwarantują towar zdrowszy i lepszej jakości niż sieci sklepowe. Wspieranie lokalnych biznesów jest ważne dla 38 proc. badanych. Oczekiwanie, że na bazarze uda się kupić taniej niż gdzie indziej jest obecnie coraz mniej spotykane. Niższych cen szuka tam tylko co trzeci badany.
Z początkiem 2022 roku wznowiono pobieranie opłaty targowej, zawieszonej wcześniej w związku z pandemią, co może mieć wpływ na ceny. Warto jednak zaznaczyć, że część gmin już od dawna tej opłaty nie pobiera. Z kolei od 2022 roku weszły w życie przepisy zwalniające z opłaty handlujących w piątki i soboty rolników i ich domowników.
Z danych Dun & Bradstreet przygotowanych dla „Rzeczpospolitej” wynika, że na polskich bazarach i rynkach działa w chwili obecnej 110,6 tys. sprzedawców detalicznych – głównie żywności, ale także odzieży, obuwia i innych produktów.
Sprzedający na bazarach i targowiskach stanowią sporą część klientów Praskiej Giełdy Spożywczej, a na Mazowszu Giełda stanowi dla wielu z nich główne źródło zaopatrzenia w oferowane przez nich produkty.
Chętnie poznamy Twoją opinię. Tutaj
Aktualne notowania cen. Tutaj