fbpx
  • Languages:
Jak dojechać?

Rośnie rynek żywności ekologicznej

  • Home
  • Rośnie rynek żywności ekologicznej
27 lip

Rośnie rynek żywności ekologicznej

Rośnie wartość rynku żywności ekologicznej w Polsce, przybywa punktów jej sprzedaży oraz przetwórców, a w pandemii znacznie wzrósł handel tą żywnością przez Internet – wynika z opracowania „Żywność ekologiczna w Polsce. Raport 2021” przygotowanego przez Koalicję na Rzecz Rozwoju Rynku Żywności BIO i NielsenIQ.

Wartość polskiego rynku żywności ekologicznej szacowana jest w skali roku na 1,36 mld zł w cenach detalicznych (co stanowi zaledwie 0,5 proc. całego rynku spożywczego w kraju), co zważywszy na nasz potencjał w produkcji żywności, plasuje nas na odległym 14 miejscu w Europie. Choć to niewiele – wartość rynku w relacji 2020 roku do 2019 roku wzrosła o 10 proc.

Na koniec 2020 roku działało w Polsce 18 575 gospodarstw ekologicznych i 1022 ekoprzetwórni. Choć liczba gospodarstw ekologicznych spada systematycznie od 2014 roku, mimo to obecnie w każdym mieście w Polsce powyżej 20 tysięcy mieszkańców funkcjonuje sklep z żywnością ekologiczną.

Jednym z najsilniejszych trendów na rynku ekożywności jest systematyczny wzrost udziału w sprzedaży produktów świeżych. Widać wyraźnie, że wiele sklepów chce się odróżnić od supermarketów i dyskontów posiadaniem właśnie tej kategorii produktowej w znacznie szerszym wyborze.

Wśród kategorii spożywczych generujących największą wartość produktów BIO znajdziemy produkty do żywienia małych dzieci, jogurty i napoje roślinne, a także produkty z kategorii soki, nektary, napoje.

Polscy konsumenci deklarują, że najczęściej kupują ekologiczne owoce i warzywa. Ponad 1/4 respondentów przyznała, że kupuje je przynajmniej raz w tygodniu. Z kolei 63 proc. badanych regularnie (przynajmniej raz w tygodniu lub w miesiącu) zaopatruje się w ekologiczne jaja. Nieco rzadziej konsumenci kupują pieczywo oraz przetwory mleczne i mleko.

Zakupów mięsa ekologicznego przynajmniej raz w tygodniu dokonuje 9 proc. respondentów, a 13 proc. deklaruje, że równie często kupuje ekologiczne wędliny. Rzadziej od wędlin do koszyka zakupowego ogółu konsumentów trafiają tylko przekąski, zioła, przyprawy, herbata i kawa, orzechy i bakalie oraz półprodukty i dania gotowe.

Według Nielsena, nieco ponad połowę wartości sprzedaży koszyka BIO (52 proc.) stanowiło w 2020 roku siedem kategorii produktów. Są to kolejno: jedzenie w słoiczkach dla dzieci, jogurty, napoje roślinne, soki, napoje i nektary, mleko modyfikowane dla dzieci, wódka, płatki śniadaniowe i musli.

Polityka prywatności

Copyright © Praska Giełda Spożywcza 2016. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kropka Pod i