fbpx
  • Languages:
Jak dojechać?

Rynek napojów imponuje różnorodnością

  • Home
  • Rynek napojów imponuje różnorodnością
20 lut

Rynek napojów imponuje różnorodnością

Polski rynek napojów bezalkoholowych jest w Europie wyjątkowy. Duży wybór produktów jest widoczny na pierwszej lepszej półce małego sklepu spożywczego i jest znamienny dla całej branży. Rynek niemiecki czy austriacki wyglądają przy naszym wręcz biednie. Mimo to konsumpcja tych napojów w Polsce jest wciąż sporo niższa niż na przykład u zachodnich sąsiadów.

Rynek napojów, wód i soków jest bardzo szeroki i dochodowy. Jego roczna wartość przekroczyła już 23 miliardy złotych. Wśród bezalkoholowych napojów zimnych największą wartościowo kategorią są napoje gazowane, które stanowią ponad 31 proc. rynku. Drugie miejsce zajmują wody mineralne – 27,7 proc. rynku. Podium zamykają nektary i soki, mając prawie 20 proc. udziałów w rynku. Nieco mniejszą kategorię stanowią energetyki i izotoniki – 16,7 proc. Herbaty mrożone to jedynie 3,5 proc. rynku.

Warto zaznaczyć, że kategorią odznaczającą się najwyższym wolumenem sprzedaży pod względem wagowym (blisko 50 proc.) jest woda czysta. Jednak ze względu na niższą cenę za litr, jej pozycja wartościowa jest niższa.

W ubiegłym roku największy wzrost popytu odnotowały napoje energetyczne oraz izotoniczne. Ich sprzedaż wartościowa rok do roku była większa aż o 25 proc. Na kolejnym miejscu pod względem wzrostu wartości sprzedaży znalazły się napoje gazowane oraz herbaty mrożone – po 18 proc. Odnotowuje się natomiast znaczący spadek sprzedaży wód smakowych.

Blisko 32 proc. badanych pije soki kilka razy w tygodniu, a 23 proc. sięga po nie kilka razy w miesiącu. Jedynie 6 proc. Polaków rezygnuje z soków. Ulubiony sok naszych rodaków jest o smaku pomarańczowym – 50 proc. wskazań. Na drugim miejscu znalazł się sok jabłkowy – 37 proc. wskazań. Dla 35 proc. konsumentów ulubionym smakiem jest multiwitamina, a dla 27 proc. sok wieloowocowy. Sok pomidorowy został wskazany przez 24 proc. respondentów, marchwiowy przez 21 proc., a buraczany przez 8 proc.

Najważniejszym kanałem sprzedaży napojów bezalkoholowych, odpowiadającym za średnio 50 proc. wartości sprzedaży tych podmiotów są sklepy małoformatowe.

W Polsce najwięcej napojów sprzedaje się w plastikowych butelkach. Wartościowo napoje w nich sprzedawane odpowiadają za 70 proc. całości. Na drugim miejscu z wynikiem 20 proc. znalazły się puszki. Czwarte miejsce z wynikiem 4 proc. zajęło szkło. Jeszcze większą przewagę plastiku widać w przypadku sprzedaży wolumenowej. Tutaj plastik odpowiada aż za 89 proc. sprzedaży, a puszki jedynie za 5 proc.

Napoje bezalkoholowe na Praskiej Giełdzie Spożywczej są oferowane zarówno przez hurtownie specjalizujące się w ich dystrybucji, jak i przez hurtownie z asortymentem ogólnospożywczym. Do pierwszych należą: Reda i Vicapol. Z kolei hurtownie ogólnospożywcze to: Amido, Amigo, Duo-Tes, Eurocash, Foodslab, Okazja, Rzepka, Tomas oraz Żan II.

Chętnie poznamy Twoją opinię. Tutaj

Aktualne notowania cenTutaj

Polityka prywatności

Copyright © Praska Giełda Spożywcza 2016. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kropka Pod i