fbpx
  • Languages:
Jak dojechać?

Trendy zakupowe, które przyspieszyły dzięki wirusowi

  • Home
  • Trendy zakupowe, które przyspieszyły...
29 lip

Trendy zakupowe, które przyspieszyły dzięki wirusowi

Według firmy badawczej Nielsen – wzmocniły się wcześniejsze przyzwyczajenia konsumentów: poszukiwanie jakości i promocji, zakupy blisko domu, na kilka dni, rosnące znaczenie marek własnych. Z kolei znaczną większą dynamikę niż do czasu wirusa ujawniły takie trendy, jak: dbanie o zdrowie, e-commerce, innowacje i domowe gotowanie.

Jeszcze przed pandemią, najważniejszym czynnikiem wyboru sklepu było poszukiwanie jakości za dobrą cenę. Obecnie wzmocnieniu uległo znaczenie jakości jako wartości stojącej za produktami – w szczególności chodzi o: patriotyzm zakupowy, zainteresowanie produktami bio oraz artykułami związanymi z odpornością organizmu.

Polacy kupują o 13 proc. więcej produktów marki własnej. Okres zakupów na zapas przyspieszył wzrost ich sprzedaży, szczególnie w przypadku produktów spożywczych. Może to wynikać z wielu powodów, np. z dostępności produktów, zmiany kanałów sprzedaży czy poszukiwania niższej ceny. 40 proc. Polaków przyznaje, że wobec negatywnego wpływu pandemii na ich życie, będzie kupować produkty tańsze.

W miesiącach izolacji społecznej Polacy rzadziej wybierali się na zakupy, a o ich miejscu decydowała bliskość, bezpieczeństwo i możliwość zrobienia ich w jednej lokalizacji. Sklep najlepiej przydomowy – 71 proc. zakupów Polacy dokonują najbliżej domu.

W marcowym badaniu Nielsena 31 proc. Polaków przyznało, że zwiększyło aktywność w zakresie zakupów online dla produktów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych.

Zakupy częste to narodowa specjalność i przyjemność Polaków. Przed pandemią Polacy robili zakupy nawet 40 razy w miesiącu. W czasie kwarantanny zakupy robili rzadziej, ale kupowali większe ilości i za większe kwoty. Finalnie nie zmieniło to jednak modelu misji zakupowej. Kiedy zniesione zostały obostrzenia handlowe – okazało się, że wciąż najpopularniejszą misją zakupową, wskazywaną w 45 proc. przypadków, są zakupy uzupełniające na najbliższe 2–3 dni. Najbardziej zyskały duże zakupy na dłuższy czas, ale jednocześnie nie stały się one zakupami najczęstszymi.

Polacy kupują 20 proc. więcej  produktów do pieczenia i gotowania. Przykładem może być sprzedaż produktów do gotowania, która rozwijała się szybciej niż sprzedaż dań gotowych podczas pandemii. Dane sprzedażowe z kwietnia pokazują, że dynamika sprzedaży kategorii potrzebnych do gotowania w domu, jak: oleje i oliwy, mąka, makaron, ryż, przeciery i koncentraty pomidorowe – jest ponad trzykrotnie wyższa niż przed wirusem.

Wzrósł prestiż oraz misyjność pracy w handlu w oczach rynku i odbiorze społecznym. Czystość i higiena sklepu stała się ważniejszym czynnikiem wyboru sklepu niż dotychczas. Sprzedawcy musieli w tym czasie dokładać starań, aby zapewnić klientom maksymalny komfort zakupów.

Polityka prywatności

Copyright © Praska Giełda Spożywcza 2016. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kropka Pod i