fbpx
  • Languages:
Jak dojechać?

Zwyczaje zakupowe pod wpływem Covid-19 – z perspektywy sklepów osiedlowych

  • Home
  • Zwyczaje zakupowe pod wpływem...
18 Lis

Zwyczaje zakupowe pod wpływem Covid-19 – z perspektywy sklepów osiedlowych

Według przedsiębiorców, którzy prowadzą niezależne sklepy detaliczne, pod wpływem epidemii zmieniły się zwyczaje zakupowe konsumentów – wynika z raportu Grupy Eurocash: „COVID-19 oczami przedsiębiorców”. Konsumenci coraz częściej wybierają sklepy lokalne, wskazując na bezpieczeństwo i bliskość.

Około 40 proc. ludności w Polsce mieszka w miejscowościach liczących poniżej 10 tysięcy mieszkańców, a wielu z nich nie ma dostępu do wielkich sieci handlowych. Są za to liczne sklepy lokalne i rzesze ich klientów.

Raport został przygotowany w oparciu o wyniki pogłębionych ankiet telefonicznych przeprowadzonych od kwietnia do lipca br. na grupie 346 właścicieli sklepów detalicznych. Aż 70 proc. zapytanych przedsiębiorców zauważyło po pierwszych kilku miesiącach epidemii wzrost obrotów w swoich sklepach. Spadki odnotowało 17 proc., a brak zmian – 13 proc. właścicieli sklepów lokalnych. Zdaniem ankietowanych, na wzrost obrotów wpływ miało kilka czynników, wśród których wymieniane są m.in.: wzrost liczby płatności bezgotówkowych i pozyskanie nowych klientów kupujących do tej pory w hipermarketach i dyskontach.

Pod wpływem epidemii, ponad 58 proc. badanych przedsiębiorców wprowadziło w swoich sklepach nowe rozwiązania, takie jak zakupy na telefon lub za pomocą komunikatora, odbiór gotowych zakupów w sklepie lub dostarczanie ich do domu. 

Kiedy w Polsce diagnozowano pojedyncze przypadki zakażeń, w sklepach szybko rosło zainteresowanie produktami do ochrony przed wirusami i wspierającymi zdrowie. Wzrost liczby chorych wpłynął na zwiększenie wartości koszyków zakupowych – głównie przez kupowanie na zapas produktów suchych. Powrót do pracy i szkoły przywrócił normalność, ale większość klientów zachowała w sklepach ostrożność higieniczną. Konsumenci wprawdzie rzadziej chodzili na zakupy, ale gdy to robili, to wybierali sklepy lokalne. Priorytetem stały się bezpieczeństwo i bliskość sklepu. 

Przed epidemią kupujący przychodzili do sklepów osiedlowych niemal codziennie. Epidemia spowodowała, że zwiększyła się wartość koszyka, jednak konsumenci odwiedzali sklepy rzadziej – 2–3 razy w tygodniu. 

Zdaniem właścicieli sklepów, konsumenci powracający do sklepów lokalnych pozostaną w nich na dłużej. Zakładają też, że utrzyma się wysoka liczba transakcji bezgotówkowych. W niektórych sklepach wzrosła ona nawet o 50 proc. w porównaniu do okresu sprzed epidemii.

Polityka prywatności

Copyright © Praska Giełda Spożywcza 2016. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kropka Pod i