W ostatnich kilkunastu latach nawyki żywieniowe polskich konsumentów uległy znaczącej zmianie. Statystyczny Polak kupuje mniej ziemniaków, pieczywa i mąki. Coraz częściej korzysta z restauracji, barów i kawiarni – jak wynika z raportu „Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności”, przygotowanego przez BGŻ BNP Paribas. Raport został opracowany m.in. na podstawie badania przeprowadzonego na zlecenie Banku przez firmę GfK.
Czytaj więcejPrzedstawiciele polskich sieci handlowych zwracają uwagę, że jednym z podstawowych założeń projektu ustawy o podatku od wielkopowierzchniowego handlu detalicznego miała być ochrona narodowych interesów przez wsparcie polskich przedsiębiorców handlowych w konkurencji z zagranicznymi podmiotami. Jednak zapowiedź naliczania tego podatku od powierzchni – bez względu na formę jej własności – nie spełnia pierwotnych założeń.
Czytaj więcejTegoroczne krajowe zbiory zbóż, warzyw i owoców są zasadniczo niższe niż w roku ubiegłym. Wszyscy się zresztą tego spodziewali z uwagi na dotkliwą suszę, jaka nawiedziła znaczną część Polski. Mimo to szacowaniu wysokości aktualnych plonów nie towarzyszy określenie „klęska nieurodzaju”. Choć zbiory są ogólnie znacząco niższe na tle rekordowego roku ubiegłego, to jednak na tle wielkości średnich zbiorów z lat ostatnich nie wypadają najgorzej.
Czytaj więcejStruktura sprzedaży produktów spożywczych w polskim handlu detalicznym w roku 2014 wyglądała – według grup towarów – następująco:
Czytaj więcejNa koniec 2014 r. szacowana liczba wszystkich sklepów w Polsce wyniosła prawie 355 tys. i była o 0,3% wyższa niż przed rokiem. Na jeden sklep przypadało średnio 108 osób. Wzrosła też (o 3,4%) ogólna powierzchnia sprzedażowa sklepów, wynosząc łącznie około 34 964 tys. m2, co daje prawie jeden metr kwadratowy na każdego Polaka.
Czytaj więcejPopyt na żywność ekologiczną rośnie w Polsce średnio o około 20 proc. rocznie. Przybywa certyfikowanych gospodarstw rolnych, które mogą wytwarzać tego rodzaju żywność. Zwiększa się także liczba przetwórców i handlowców działających w tej branży. Polska ma szansę stać się liderem w ekoprodukcji. Roczna wartość rynku produktów ekologicznych szacowana jest już na blisko 800 mln zł.
Czytaj więcejPatriotyzm zakupowy to dokonywanie świadomych decyzji o nabywaniu produktów wytwarzanych we własnym kraju, choć – jak w realiach polskich – wyprodukowanych już często niekoniecznie w oparciu o kapitał rodzimy. Patriotyzm zakupowy czy ekonomiczny odnosi się nie tylko do decyzji indywidualnych konsumentów. Dotyczy też przedsiębiorstw, samorządów, a także rządu.
Czytaj więcejOd lat eksport polskiej żywności wzrasta bardzo szybko, bo o kilkanaście procent rocznie. Wyjątkiem był ubiegłoroczny wzrost na poziomie „zaledwie” ok. 5 proc., czego powodem było rosyjskie embargo. Żywność – choć o jej eksporcie mówi się w mediach najwięcej – stanowi jednak nie więcej niż 13 proc. polskiego eksportu ogółem. Pod względem wartości wyprzedzają ją produkty przemysłu maszynowego i chemicznego.
Czytaj więcejBezpośrednia, nieskrępowana przepisami możliwość sprzedaży przez rolników produktów przetworzonych w ich własnym gospodarstwach – to powszechne oczekiwanie i postulat zarówno indywidualnych producentów rolnych, jak i licznych rzesz ich potencjalnych klientów.
Czytaj więcejUdział produktów marek własnych w handlu na terenie Polski wynosił w ubiegłym roku 33%. W porównaniu z krajami Europy Zachodniej to wciąż znacząco mniej.
Czytaj więcej