Podpisana w połowie czerwca 2014 roku ustawa o ochronie praw konsumenta daje większą ochronę kupującym. Zmiany będą dotyczyły zarówno handlu tradycyjnego, jak i przez Internet. Chronieni będą także klienci robiący zakupy poza lokalem – od akwizytora czy na pokazach. To z kolei będzie się wiązało z szeregiem dodatkowych obowiązków nałożonych na sprzedawców. Nowe prawo zacznie obowiązywać z początkiem 2015 roku.
Czytaj więcejZauważyć można coraz szerszy ruch sprzeciwu wobec ograniczeń w polskim prawie, które dotyczą sprzedaży produktów spożywczych bezpośrednio z gospodarstw rolnych.
Czytaj więcejSzacuje się, że sektor handlu za pośrednictwem Internetu osiągnął w Polsce poziom 93 mld zł, czyli 6 proc. PKB. O tym, jak będzie się on rozwijał i w jakim kierunku powinny podążać firmy, aby nie przegapić swojej szansy, dyskutowano podczas VI Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który odbył się w Katowicach.
Czytaj więcejRynek żywności naturalnej w Polsce rośnie w szybkim tempie – powyżej 15% rocznie. Według różnych szacunków, w 2013 roku Polacy zakupili żywności ekologicznej za 650–700 milionów złotych. Jeszcze trzy lata wcześniej na ten cel wydano zaledwie 200 mln złotych.
Czytaj więcejJesteśmy świadkami stopniowego powrotu klientów do sklepów małego formatu – i to z kilku powodów. Po latach bardzo trudnych, kiedy starały się nie upaść, ale utrzymać na rynku – małe sklepy nauczyły się konkurować z dużymi sieciami. Zrozumiały, że nie wygrają ceną i zaczęły wyróżniać się jakością towarów, specjalnie dobranym asortymentem, ofertą dla jednostkowego klienta i przyjemniejszą obsługą, a także lepszym wyglądem sklepu.
Czytaj więcejW tym roku przeprowadzone zostaną trzy ogólnopolskie kampanie promujące krajowe owoce i warzywa. Produkty te stanowią ważny element diety polskich konsumentów, a czynnikami decydującymi w ich nabywaniu jest ich świeżość i bogate walory smakowe.
Czytaj więcejSpadają obroty poszczególnych sieci hipermarketów działających w Polsce. Jako pierwsze odczuły one osłabienie ogólnej koniunktury w handlu w latach minionych. Wydaje się jednak, że problemy hipermarketów są w głównej mierze związane z szybkim rozwojem innych segmentów handlu – w szczególności zaś dyskontów, z którymi hipermarkety toczą obecnie wojnę cenową, ale także z odbudową pozycji w sporej części sklepów osiedlowych.
Czytaj więcejNawet do 25 proc. żywności znajdującej się w obrocie pochodzi z szarej strefy – wynika z szacunków Polskiej Federacji Producentów Żywności. To oznacza, że w 2013 roku Polacy kupili zafałszowane produkty oraz pochodzące z niewiadomego źródła o wartości prawie 59 mld zł.
Czytaj więcejOscypek, miody, fasola, kiełbasa – to niektóre z 36 polskich produktów mających unijne oznaczenia żywności tradycyjnej i regionalnej. O uzyskanie tego znaku starają się kolejni producenci. Na rejestrację czekają m.in.: krupniok śląski, cebularz lubelski, karp milicki. Producenci podkreślają, że zdobycie certyfikatu na wytwarzanie produktu chronionego otworzyło przed nimi zagraniczne rynki.
Czytaj więcejBadanie na temat popularności produktów, wprowadzonych od niedawna na polski rynek, przeprowadził w listopadzie 2013 r. instytut badawczy GfK Polonia. Celem badania było wyłonienie, na podstawie opinii konsumentów, najlepszych nowych produktów, wprowadzonych w okresie od 1 września 2012 r. do 1 września 2013 r.
Czytaj więcej