Polscy konsumenci chcą odżywiać się zdrowo, więc coraz częściej sięgają po ryby i owoce morza. Z raportu The Seafood Consumer Index wynika, że 64 proc. Polaków spożywa ryby i owoce morza raz w tygodniu lub częściej. Wyprzedzamy pod tym względem Niemcy, ale jesteśmy za Wielką Brytanią, Francją czy Włochami. Mimo, że spożycie ryb w Polsce […]
Czytaj więcejDla europejskich sprzedawców artykułów spożywczych rok 2020 był czasem przyspieszenia zmian w trendach konsumenckich. Restrykcje wprowadzane w czasie lockdownu wpłynęły na wybór m.in. miejsca zakupów – wynika z raportu McKinsey & Company oraz EuroCommerce W ciągu ostatniego roku miejsce zakupów zmieniło w Polsce 14 proc. kupujących. Głównymi powodami zmiany było zminimalizowanie ryzyka infekcji (34 proc.) […]
Czytaj więcejGenetycznie modyfikowana żywność (GMO) jest postrzegana nie tylko w Polsce jako szkodliwa i wywołująca skutki uboczne. Powierzchnia upraw GMO na całym świecie systematycznie jednak rośnie – może z wyjątkiem Europy, gdzie występuje tylko w kilku krajach i jest terytorialnie bardzo ograniczona. Polska, podobnie jak wiele innych państw unijnych, wykazuje dużą ostrożność w podejściu do uprawy […]
Czytaj więcejKrajowi konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę, czy kupując dany produkt, wspierają rodzimą gospodarkę. Problem polega czasami na tym, że konsumenci nie zawsze wiedzą, które marki są rzeczywiście oparte na polskim kapitale, a które należą do zagranicznych koncernów, a polskimi to były jakiś czas temu. Cena i jakość wciąż pozostają dla Polaków kluczowym kryterium […]
Czytaj więcejW marcu 2018 roku wprowadzono w Polsce ograniczenie handlu w niedziele. Eksperci czy też sami zainteresowani przedstawiali różne scenariusze zmian, które miały być konsekwencją tej decyzji – od masowych zwolnień w handlu sieciowym aż po odbudowanie pozycji mniejszych sklepów. Obecnie już wiemy, że wskutek ogólnego (poza wyjątkami) zakazu handlu w niedziele ani nie nastąpiły zwolnienia […]
Czytaj więcejMinął rok od pierwszego potwierdzonego przypadku zakażenia w Polsce koronawirusem. Kolejne miesiące przynosiły duże zmiany w funkcjonowaniu społeczeństwa, a także w produkcji i handlu artykułami spożywczymi. Rok temu w związku z pandemią zamknięto restauracje, kluby, bary, puby i kawiarnie, a także kanał HoReCa. Z podmiotów oferujących produkty spożywcze czynne były jedynie sklepy, a także hurtownie […]
Czytaj więcejW ubiegłym roku liczba sklepów spożywczych w Polsce spadła poniżej 100 tys. – wynika z badania „Universe Update” firmy NielsenIQ. Ogółem – w stosunku do roku 2019 – ubyło prawie 1900 placówek handlowych, a tempo spadku ich liczby na poziomie 2 proc. rocznie było wyraźnie słabsze niż w poprzednich latach, kiedy ten wskaźnik sięgał poziomu […]
Czytaj więcejZaufanie do sprzedawców żywności wzrosło o 7 proc. w porównaniu do roku 2018 – wynika z badania przeprowadzonego wśród 20 tysięcy konsumentów z 18 krajów europejskich, w tym również z Polski. Badanie pokazuje, że zaufanie konsumentów wzrosło na wszystkich szczeblach sektora spożywczego. Ze wszystkich podmiotów tego sektora – rolnicy cieszą się największym zaufaniem opinii publicznej, a […]
Czytaj więcejO 4,9 proc. wzrosła w Polsce w ubiegłym roku ogólna wartość sprzedaży artykułów spożywczych i towarzyszących im często produktów kosmetyczno-chemicznych. Jeśli chodzi o koszyk produktów spożywczych – rósł on ze względu na przesunięcie konsumpcji z zewnątrz (restauracje, bary, stołówki) do domu. Jednocześnie wiele kategorii produktów zmniejszyło swoje udziały ze względu na mniejszą liczbę okazji zakupowych. […]
Czytaj więcej46 proc. Polaków kupuje więcej niż jest w stanie zużyć na bieżąco. To najwyższy dla Polski wskaźnik w historii ankiety przeprowadzanej w wielu krajach cyklicznie przez firmę doradczą Deloitte. Po zwiększonych przed świętami Bożego Narodzenia i Sylwestrem wydatkach na żywność i alkohol, obecnie Polacy planują zdecydowanie mniej wydawać na te kategorie zakupowe. Tylko nieco ponad […]
Czytaj więcej