Wsparciem dla zmiany nawyków zakupowych Polaków jest ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna „Wybieram 590 – sobota dla Polski”, która uświadamia korzyści z kupowania rodzimych produktów. Z analizy firmy Grant Thornton na potrzeby projektu wynika, że choćby nieco większy niż obecnie patriotyzm konsumencki mógłby przynieść Polakom miliardy złotych rocznie. Okazuje się, że w przypadku produktów i usług spełniających dwa […]
Czytaj więcejNajczęściej spożywanymi produktami w naszym kraju są owoce i warzywa. Niemal 50 proc. Polaków włącza je do swojej codziennej diety, a aż 95 proc. spożywa je przynajmniej raz w tygodniu – tak wynika z badań agencji badawczej SW Research, zleconych przez markę Frosta. Najbardziej popularnym wśród rodaków mięsem jest mięso białe, po które raz w […]
Czytaj więcejW Polsce na koniec 2018 roku działało – według GUS – ponad dwa tysiące targowisk stałych i ponad siedem tysięcy sezonowych. Tylko na samych targowiskach stałych sprzedaż odbywała się w ponad 90 tysiącach punktów, z czego ponad 50 tysięcy pracowało codziennie. Targowiska mają się więc całkiem dobrze. Jak podaje GUS, w 2018 roku w krajowej […]
Czytaj więcejWydatki na żywność i napoje bezalkoholowe miały najwyższy wśród innych składników udział w strukturze wydatków ogółu gospodarstw domowych w 2018 roku – wynoszący 24,8 proc. Kształtowały się one od 20,9 proc. w gospodarstwach osób pracujących na własny rachunek i poza gospodarstwem rolnym – do 30,8 proc. w gospodarstwach rolników – jak czytamy w publikacji GUS: […]
Czytaj więcejBlisko czwartą część wydatków na żywność, tj. około 50 miliardów złotych – tyle rocznie Polacy wydają na jedzenie, które jest zafałszowane – jak można się dowiedzieć z dziennika „Fakt”, który powołuje się na niepublikowany raport Inspekcji Handlowej z kontroli żywności w 2018 roku. Sklepy sprzedają często jedzenie, którego skład nie zgadza się z tym, co […]
Czytaj więcejInformacja o kraju pochodzenia jest istotna dla wielu polskich konsumentów, często wpływa na decyzję o zakupie i nie powinna wprowadzać w błąd. Okazuje się jednak, że w dużych sieciach handlowych w Polsce można na przykład znaleźć „polski” czosnek z Egiptu czy cebulę pochodzącą jednocześnie z kilku krajów. Nieprawidłowym oznakowaniem warzyw i owoców w sieciach handlowych […]
Czytaj więcejPlastik, choć kojarzy się przede wszystkim z butelkami PET, to ich produkcja stanowi jedynie 14% udziału w sektorze opakowań. Z danych Deloitte wynika, że najwięcej plastiku zużywamy do produkcji toreb na zakupy, folii oraz tacek do żywności. Ogromny problem stanowią plastikowe produkty jednorazowego użytku, bez których trudno wyobrazić sobie codzienne życie: patyczki higieniczne, plastikowe widelce, […]
Czytaj więcejPrzeciwdziałanie marnowaniu w Polsce żywności w miejscach sprzedaży detalicznej zyskało wsparcie normy prawnej w postaci ustawy. Określa ona zasady postępowania z żywnością oraz obowiązki sprzedawców zmierzające do przeciwdziałania jej marnowaniu. Zgodnie z ustawą, sklepy powyżej 250 m2, których co najmniej połowa przychodów pochodzi ze sprzedaży żywności, będą musiały zawierać z organizacjami pozarządowymi umowy na nieodpłatne […]
Czytaj więcejWedług danych Głównego Urzędu Statystycznego, w czerwcu br. żywność w handlu detalicznym podrożała rok do roku o 6,2 proc. – w tym same warzywa aż o 27,3 proc. Mąka w czerwcu br. była droższa o 9,4 proc. w ujęciu rocznym, pieczywo o 9,8 proc., a mięso wieprzowe o 10,6 proc. Ceny wszystkich towarów i usług […]
Czytaj więcejWedług prognoz analityków GfK, w bieżącym roku, w 27 krajach Unii Europejskiej w handlu detalicznym wystąpi nominalny wzrost obrotów o 2,0%. Największe wzrosty prognozowane są w Rumuni i na Litwie. W Polsce prognozowany jest wzrost o 3,9%. Siła nabywcza przeciętnego mieszkańca Unii Europejskiej w 2018 roku wzrosła o 3% w porównaniu do roku poprzedniego. Największy […]
Czytaj więcej