Tak wynika z ostatnich danych statystycznych… W kwietniu 2021 roku łączna wartość sprzedaży w małoformatowych sklepach, a więc o powierzchni do 300 m2, była o 8,3 proc. niższa niż w kwietniu 2020 roku, mimo że liczba transakcji wzrosła w tym czasie o 8,7 proc. W porównaniu z marcem, liczba klientów odwiedzających sklepy małego formatu była […]
Czytaj więcejZakupy są wciąż dla Polaków ważne jako rodzaj aktywności. Około 63 proc. kupujących deklaruje, że lubi bez pośpiechu przejść przez wszystkie części sklepu. Jest to wskaźnik wysoki, ale z tendencją spadkową. Dziś bardziej niż przyjemność liczy się sprawność i ułatwienia w zrobieniu zakupów – wynika z raportu Shopper Trends 2021 na podstawie badania firmy NielsenIQ. […]
Czytaj więcejWedług międzynarodowej firmy doradczej Savills, sklepy spożywcze dołączają do grona najbardziej pożądanych aktywów inwestycyjnych w sektorze nieruchomości handlowych. Pomimo spowolnienia tempa wzrostu sprzedaży detalicznej w Europie z 3,9 proc. w 2019 roku do 1,7 proc. w 2020 roku, wartość sprzedaży produktów spożywczych wzrosła o 7,5 proc i w najbliższych latach będzie rosła. W ubiegłym roku […]
Czytaj więcejSporej części społeczeństwa szukanie jedzenia w śmietnikach kojarzy się z życiem bezdomnych. Ten sposób na przeciwdziałanie marnotrawstwu, ale przede wszystkim na oszczędzenie na wydatkach na jedzenie przywędrował do Polski z Zachodu, gdzie jest określany jako freeganizm. Jest bardzo popularny zwłaszcza we Francji, gdzie został nawet usankcjonowany prawem. Freeganizm wywodzi się ze skrócenia terminów „free” (co oznacza „wolny”) […]
Czytaj więcejPolscy konsumenci chcą odżywiać się zdrowo, więc coraz częściej sięgają po ryby i owoce morza. Z raportu The Seafood Consumer Index wynika, że 64 proc. Polaków spożywa ryby i owoce morza raz w tygodniu lub częściej. Wyprzedzamy pod tym względem Niemcy, ale jesteśmy za Wielką Brytanią, Francją czy Włochami. Mimo, że spożycie ryb w Polsce […]
Czytaj więcejDla europejskich sprzedawców artykułów spożywczych rok 2020 był czasem przyspieszenia zmian w trendach konsumenckich. Restrykcje wprowadzane w czasie lockdownu wpłynęły na wybór m.in. miejsca zakupów – wynika z raportu McKinsey & Company oraz EuroCommerce W ciągu ostatniego roku miejsce zakupów zmieniło w Polsce 14 proc. kupujących. Głównymi powodami zmiany było zminimalizowanie ryzyka infekcji (34 proc.) […]
Czytaj więcejGenetycznie modyfikowana żywność (GMO) jest postrzegana nie tylko w Polsce jako szkodliwa i wywołująca skutki uboczne. Powierzchnia upraw GMO na całym świecie systematycznie jednak rośnie – może z wyjątkiem Europy, gdzie występuje tylko w kilku krajach i jest terytorialnie bardzo ograniczona. Polska, podobnie jak wiele innych państw unijnych, wykazuje dużą ostrożność w podejściu do uprawy […]
Czytaj więcejKrajowi konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę, czy kupując dany produkt, wspierają rodzimą gospodarkę. Problem polega czasami na tym, że konsumenci nie zawsze wiedzą, które marki są rzeczywiście oparte na polskim kapitale, a które należą do zagranicznych koncernów, a polskimi to były jakiś czas temu. Cena i jakość wciąż pozostają dla Polaków kluczowym kryterium […]
Czytaj więcejW marcu 2018 roku wprowadzono w Polsce ograniczenie handlu w niedziele. Eksperci czy też sami zainteresowani przedstawiali różne scenariusze zmian, które miały być konsekwencją tej decyzji – od masowych zwolnień w handlu sieciowym aż po odbudowanie pozycji mniejszych sklepów. Obecnie już wiemy, że wskutek ogólnego (poza wyjątkami) zakazu handlu w niedziele ani nie nastąpiły zwolnienia […]
Czytaj więcejMinął rok od pierwszego potwierdzonego przypadku zakażenia w Polsce koronawirusem. Kolejne miesiące przynosiły duże zmiany w funkcjonowaniu społeczeństwa, a także w produkcji i handlu artykułami spożywczymi. Rok temu w związku z pandemią zamknięto restauracje, kluby, bary, puby i kawiarnie, a także kanał HoReCa. Z podmiotów oferujących produkty spożywcze czynne były jedynie sklepy, a także hurtownie […]
Czytaj więcej